Jak do nas dojechać?

Publiczna Poradnia
Psychologiczno-Pedagogiczna
ul. Zamkowa 5
58-530 Kowary

Tel: 75-718-25-72; Fax: 75-718-20-13;
e-mail: poradniakowary@wp.pl


Jesteś w : PROGRAM ROZWIJAJĄCY ZDOLNOŚCI

PROGRAM ROZWIJAJĄCY ZDOLNOŚCI

(obszary pracy)

Rozwijanie myślenia twórczego

Rozpatrywanie danego pomysłu (problemu) kolejno w następujących
kategoriach:
• Zebranie faktów, tj. liczb, danych, informacji- tych, które mamy i tych, które musimy zdobyć,
• Zastanowienie się nad emocjami, odczuciami, przeczuciami, intuicją, związanymi z tą sprawą w momencie myślenia o niej,
• Ocena prawdziwości, osądzenie, sprawdzenie, weryfikacja fatów (czy fakty są spójne, czy będzie to bezpieczne, czy zadziała, czy jest to możliwe do realizacji?),
• Ustalenie korzyści, zalet, zysków, oszczędności,
• Badanie możliwości, dociekanie, poszukiwanie, sugestie, propozycje, pomysły, innowacje, rozwiązania alternatywne,
• Kontrolowanie i sterowanie procesem myślenia, podsumowanie, przedstawienie programu rozwiązania problemu.

 

Rozwijanie inteligencji werbalnej

Ćwiczenie polega na szukaniu słów- kluczy. Skupienie się na słowach wypowiadanych przez ludzi np. w stanie napięcia emocjonalnego. Słowa takie zawierają kluczowe elementy werbalne, mające na celu podkreślenie wagi tego, co przekazujemy innym. Wskazują one również na to, co jest najbardziej istotne dla drugiej strony, świetny, fantastyczny kontrakt, najnowocześniejszy sprzęt, najdroższy samochód itp.

Rozwijanie inteligencji wizualnej

Ćwiczenie to ma na celu powiększyć naturalną zdolność do składania i korzystania z obrazów znajdujących się w naszej wizualnej bazie danych – w praktyce oznacza zapamiętywanie wszystkiego, co się widzi.
Ćwiczenie: uważne przyjrzenie się pomieszczeniu, do którego weszliśmy- zapamiętanie jak największej liczby szczegółów (sprzęty, osoby, kolory, zapachy, dźwięki). Po opuszczeniu pomieszczenia należy spisać wszystko to, co widzieliśmy i ponownie skonfrontować ze stanem faktycznym.

Rozwijanie inteligencji fizycznej

Pierwszym krokiem jest wybranie czynności, której do tej pory nie potrafiliśmy wykonać. Następnie należy napiąć maksymalnie  wszystkie mięśnie, szczególnie te, które będą potrzebne do wykonania zadania. Ten stan należy utrzymać przez około 5 minut, po czym podjąć próbę  wykonania zadania i za chwilę je przerwać. Należy zwrócić uwagę na to, iż ruchy były niezręczne i słabo skoordynowane, a zadaniu towarzyszył ból mięśni i zmęczenie. Przed ponowieniem próby należy teraz zaczerpnąć głęboko powietrza i całkowicie odprężyć się. Zamiast koncentrować się na nauce nowej czynności i maksymalnym napięciu mięśni, należy spróbować potraktować zadanie jako zabawę.
Relaks i próba potraktowania nowego wyzwania jak zabawy wzmaga prawdopodobieństwo zapamiętania tego, czego się uczymy i pozwala mięśniom na najlepsze możliwe wykonanie danej czynności.

Rozwijanie inteligencji emocjonalnej

Jej istotą  jest zwracanie uwagi na nieświadome sygnały uczuciowe,
którymi kierujemy się przy podejmowaniu wszelkiego rodzaju decyzji.
Ćwiczenie: siedząc z zamkniętymi oczami należy skupić się i spróbować
uzmysłowić sobie odczucia swego ciała, odnaleźć miejsce spięte,
odrętwiałe, stężałe lub też ponad miarę zimne lub gorące. Tam właśnie
usadowił się emocjonalny sygnał. Ćwiczenie to należy powtarzać przez
kilka dni, szczególnie w sytuacjach trudnych. Jeśli odczuwamy ciepło,
oznacza to, iż inteligencja emocjonalna informuje o zaletach danej
sytuacji. Napięcie, chłód lub mrowienie ostrzegają, że w głębokich
pokładach psychiki zostały rozpoznane negatywne sygnały, które pominął
świadomy umysł. 



Opracowanie:
Mgr Małgorzata Forytarz
Psycholog PP-P w Kowarach

Na podstawie:
E. de Bono Naucz soje dziecko myśleć
Jean Marie Stine Rozwiń swoją inteligencję
Materiały do ćwiczeń w.:
Jak wyżej oraz:
Siegfried Lehrl Trening pamięci
Mirosława Partyka Zdolni utalentowani twórczy
Mirosława Partyka Modele opieki nad dzieckiem zdolnym

Publiczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna ul. Zamkowa 5 58-530 Kowary Tel: 75-718-25-72; Fax: 75-718-20-13;